The artists invited to realize a project at 1646 are asked to engage in conversation with a correspondent via email or DM, be it someone previously unknown to them or whom they’re already familiar with.
This conversation spans the period before an exhibition is completed. 1646 invites the correspondent at the other end of this exchange to ask questions so they may be guided through the artist’s decision-making process and how their initial ideas develop toward completion. It provides insight into the artist’s body of work and is intended to paint a picture of the otherwise untraceable choices that constitute the artist’s practice.
13 maart: Susanne Bruynzeel (SB) aan Bas de Boer (BdB)
Een eerste bericht! 1646 heeft me gevraagd om al email—schrijven-
de inzicht te krijgen in jouw werk, beweegredenen en inspiratie.
Een tijd geleden heb ik jouw werk gezien op de academie; een gro-
te, ruimtelijke installatie met maquettes. In Spanje, Figueres,
[groepstentoonstelling van kunstenaars uit Den Haag in Museo de
l’Emporda, 2006 — SB] liet je schilderijen zien en nu weet ik dat
je bezig bent met het Cowboy Cardboard project. [Cowboy Cardboard
is een filmproject waarin alle sets en kostuums gemaakt zijn van
karton en plakband. Het is een ode aan en persiflage op de klas-
sieke spaghettiwestern — SB] Hoe verhouden zich deze verschillen-
de vormen tot elkaar? Wat zal ik in april te zien krijgen?
14 maart: BdB — SB
De drie genoemde onderdelen hebben met elkaar te maken, ze lopen
in mijn werk in elkaar over. Natuurlijk zijn het drie verschillende
disiplines met elk hun eigen werkwijze. In mijn installaties — hier-
mee ben ik gestopt — werkte ik vroeger met schaalverhoudingen; met
de vraag of het wel of niet een maquette was in relatie tot de ruim-
te waarin het gepresenteerd werd.
Mijn schilderijen beginnen vaak met een basis—idee, langzaam schil-
der ik er dingen bij en er overheen, hierdoor worden het een soort
geschilderde collages. Ik probeer vaak een vreemd perspectief toe
te passen.
Cowboy Cardboard is interessanter omdat het zoveel verschillende
aspecten heeft: decor, karakters, script, montage, samenwerking
met anderen, vele disciplines in 1 werk.
Met de tentoonstelling in 1646 wil ik alles tot één geheel samen-
brengen. Hierover later meer.
18 maart: SB — BdB
Begrijp ik het goed als ik zou zeggen dat het Cowboy
Cardboard project is voortgekomen uit die maquette—in-
stallaties van vroeger? Het lijkt logisch dat die instal-
laties, zoals ik heb gezien met verschillende maquettes
op een tafel, een verhaal vertelden, een soort storyboard
waren. En wellicht werkten de installaties, met bij el-
kaar geplaatste scènes, als collages, net als de schilde-
rijen dat nu doen?
Misschien kan je me iets vertellen over die installaties.
Hoezo waren deze maquettes gerelateerd aan de ruimte
waarin je ze plaatste?
19 maart: BdB — SB
CC [Cowboy Cardboard — SB] is qua materiaalkeuze (karton)
en praktische bewerking voortgekomen uit de maquettes,
verder hebben ze niets met elkaar te maken. Nee, CC staat
niet in verhouding tot mijn werk omdat ik dit niet als au-
tonome kunst beschouw, maar als een manier om een eigen
film te maken. Zie, ik wou juist iets anders doen dan kunst,
dit filmproject is laagdrempeliger of juist beter, ik vind
kunst vaak te quasi—inhoudelijk of teveel in zichzelf ge-
keerd, prekend voor eigen parochie.
Ik denk dat mijn expositie wel voortkomt uit de werkwij-
ze van CC, ik ga nu ook meerdere elementen samen bren-
gen tot een geheel. De elementen voor de expositie in 1646
zijn schilderijen, props uit schilderijen, filmsets en een
vitrine—installatie. De aankleding van de ruimte (op het
feestje van de opening) en het werk zouden ongemerkt in
elkaar moeten overgaan en even belangrijk moeten zijn. Ik
wil een ruimte maken waarin je niet weet of er nog iets gaat
gebeuren of dat er al iets gebeurd is, zoals op een filmset.
De oude maquettes en video’s gingen voor mij vaak over
de fysieke verhouding tot de beeldinformatie op een plat
beeld; billboard, tv, etc. Het rare was — en is — dat je heel
veel informatie in je opneemt waar je fysiek niet bij bent,
dat je kijkt naar de verkleining op een scherm en dat je je
daartoe gaat verhouden. Die vervreemding probeerde ik te
onderzoeken in mijn maquettes en oude video’s.
24 maart: SB — BdB
Dit maakt meer duidelijk. Jouw installatie zal zich rich-
ten op schaal en verhoudingen en zal werken als een ver-
haal met verschillende elementen die terugkomen in de
schilderijen, in de props en in de sets.
Beweegt de toeschouwer zich misschien ergens tussen het
platte vlak en de drie—dimensionale ruimte?
Bevindt het werk zich tussen realiteit en fictie?
Is dit het soort vervreemding dat je bij de kijker zou
willen oproepen?
30 maart: BdB — SB
Voor en achter de schermen, binnen en buiten het kader,
het proces en het resultaat, de aankleding en het werk:
voor mij zijn deze tegenpolen heel belangrijk in een werk
of totaalinstallatie, zij vullen elkaar aan.
Ik denk niet dat mijn werk over droom en werkelijkheid
gaat. Misschien is een expositieruimte per definitie een
geënsceneerde omgeving, zoals een decor of filmset en wil
ik deze situatie meer naar mijn hand zetten. Ik wil de be-
staande ruimte zo vormgeven, dat het niet een witte sere-
ne galerieruimte is.
2 april: BdB — SB
Ik heb inmiddels alles voorbereid voor de expositie, maar
ik denk dat er nog veel dingen aangepast moeten worden
wanneer ik eenmaal begonnen ben met opbouwen. Ik ga de
achterruimte verduisteren, ik schilder met kunstlicht en
wil de schilderijen in dat licht presenteren. De voor-
ruimte wil ik ook zo aanpakken, hier moet ik alleen nog
een goede oplossing voor zoeken. Het grote raam verduis-
teren is geen oplossing, denk ik. Ik wil zo snel mogelijk
aan het werk in 1646.
Alles wat je op de expositie zal gaan zien, moet een com-
plete indruk maken en een eigen logica hebben. Een voor-
beeld; als ik naar een expositie ga en ik zie een schilde-
rij aangelicht door een spotje, dan is dat spotje voor mij
onderdeel van het werk.
Zondag ga ik de spullen verhuizen en inrichten, tot nu toe
klinken mijn teksten vooral theoretisch: ik hoop dat de
praktische uitvoering meer duidelijkheid zal scheppen in
mijn werkwijze.
7 april: SB — BdB
Heb je alle objecten, materialen en schilderijen naar
1646 gebracht? Misschien kan je mij stap voor stap be-
schrijven hoe je deze komende tijd in de ruimte werkt.
Welke beslissingen je moet nemen en waarom, etc.
Eerst nog wat andere vragen: vormt de voorstelling in
het schilderij het startpunt voor de ruimtelijke objec-
ten? Geven de objecten dan wellicht aanleiding voor een
nieuw schilderij, als een verhaal dat zich langzaam aan
jou ontvouwt?
Ik denk te begrijpen wat je bedoelt met de rol van de
ruimte en hoe alles een eigen logica of samenhang moet
krijgen. Op welk moment zal de toeschouwer onderdeel
worden van het werk? Of is het feit dat deze de verschil-
lende momenten en verschillende lagen in het verhaal kan
ervaren al genoeg?
BdB — SB
Omdat ik ruimtelijk werk maak en tevens schilder, wil ik
deze disciplines dichter bij elkaar brengen. Het één volgt
uit het ander en andersom; hier zit vaak geen logica in.
De toeschouwers hoeven geen onderdeel te worden van het
werk. En het werk hoeft van mij niet in het kader van het
schilderij op te houden, misschien is de bar ook wel onder-
deel van mijn werk — of staat deze er gewoon omdat het een
opening is? De grenzen tussen alle elementen in het werk
en in de ruimte — schilderijen, installatie, video, meubi-
lair, bar, muziek, etc — wil ik vervagen, zodat het ene mis-
schien wel helemaal niet in dienst staat van het andere of
andersom, of samen even belangrijk lijken. Dat soort din-
gen vind ik leuk om te doen.
De aannemers zijn nog steeds in 1646 bezig, ik hoop donder-
dag en vrijdag te kunnen beginnen met opbouwen. Ik zal in
grote lijnen een indeling gaan maken van ruimtelijke ele-
menten, schilderijen en projecties. Als alles in de buurt
staat van zijn uiteindelijke plek, zal het nog veel afstel-
len worden met licht en geluid.
12 april: BdB — SB
Vandaag was de eerste klusdag, het is veel puzzelen om de
driedimensionale onderdelen te integreren met de schilde-
rijen. Een geluidsvitrine komt in het midden te staan van
de achterruimte, de schilderijen moeten uiteraard aan de
wand, maar wel zó dat het geen sculptuur wordt met schil-
derijen er omheen. De geluidsinstallatie zal nog veel werk
zijn, de vloer blijkt schuin en alle platenspelers die ik
erin ga plaatsen, moeten goed afgesteld worden. Ik heb ge-
merkt dat de aankleding en de tentoonstelling elkaar ook
kunnen verzwakken, of daar ben ik bang voor, ik wil geen
huiskamersfeer oplopen.
SB — BdB
Misschien moeten de schilderijen niet worden opgehan-
gen aan de muren, maar leunen om ze als objecten onder-
deel van de installatie te maken. Je schreef eerder dat
het ook moet aanvoelen alsof er nog een werkproces bezig
is, dus wellicht is dat goed om in gedachten te houden.
Wat bedoel je eigenlijk precies met ‘geluidsvitrine’? Hoe
zit het verder met de props? Ik stel me voor dat deze in
de kasten liggen en in de ruimte staan; deze gaan ook een
relatie aan met de beelden in de schilderijen, toch? Bij
een filmset moet ik aan decors denken, wanden die aan de
achterkant worden gestut met balken — is een schilderij
niet ook een soort decor in jouw werk? Zo zou je het huis-
kamergevoel misschien wegnemen en bovendien de wanden
weer vrij kunnen maken.
13 april: BdB — SB
De vitrine wordt er een met glas, er zullen 12 platenspelers
inkomen die alle geluid maken. Ik ga lp’s bij elkaar plaat-
sen en zoek per lp 1 groef op waarin 1 zin of zinsgedeelte
wordt herhaald. Door een plakkertje op de plaat te plak-
ken, blijft de plaat in die groef hangen. Hierdoor wordt
de zin achter elkaar herhaald en dit maal 12. Het wordt een
dwangmatig geheel waarin alle geluiden elkaar proberen te
overschreeuwen. Ik heb dit werk al eerder gemaakt in de
academie en wou het graag nog een keer maken. De vitri-
ne is nog niet af, de schilderijen ga ik toch ophangen, en
op de muur achter de vitrine komt een compilatie van mijn
oude video’s.
Als je op straat langs 1646 loopt, kijk je door het raam
achter op het decor. Hier staat een confetti—kotsmachi-
ne, deze zal van pas komen bij de heropening van het nieu-
we pand. Ik heb 5 jaar geleden een video met confetti ge-
maakt in mijn huis en ik vind af en toe nog steeds confetti
terwijl ik toch regelmatig mijn huis stofzuig… het is een
mirakel.
15 april: SB — BdB
Ik zie wat je bedoelt met de vitrine. [op foto’s die als
attachment waren meegestuurd – SB] Ben benieuwd naar het
geluid! Verhouden het geluid, de schilderijen en de vi-
deo’s zich inhoudelijk tot elkaar? En tot het decor in de
voorruimte?
Kan je mij ook iets vertellen over de titel?
BdB — SB
Vandaag is er een hoop gebeurd, veel werk is opgehangen,
hier en daar zal nog wel geschoven moeten worden, maar ik
heb er wel vertrouwen in.
De schilderijen en video’s zijn dus een soort collages,
stapelingen van chaos. Het geluid is dat in zekere zin ook,
alleen in de vorm van een soort “loop”. Als het goed is,
moet het — wanneer alles werkt, brandt, geluid geeft, con-
fetti hoest en in rook gehuld is — een totaalwerk worden.
17 april: SB — BdB
Ik ben benieuwd naar al die elementen samen; brand/rook,
geluid, confetti… Het werk op de foto ziet er goed uit,
maar is braver dan ik mij had voorgesteld. Ik weet echter
dat ik hier nog geen video’s op kan zien, confetti, rook,
etc. Op dit punt kan ik eigenlijk niet anders dan wachten
op de tentoonstelling zelf en op alles wat jij nog graag
zou willen toevoegen aan onze correspondentie.
Heel veel succes met de laatste loodjes en al het
‘vuurwerk’!
BdB — SB
Goed om te horen dat je het ook te braaf vind, dat gevoel
had ik zelf ook al. Vandaag heb ik de ramen verduisterd en
de bar gebouwd. Ik ben net thuis en heb nu een idee van hoe
dingen eruit zien als het daglicht niet de hele ruimte vult,
maar als er accenten kunnen worden gelegd met kunstlicht.
Langzaam kom ik in de buurt van waar ik heen wil, het ruim-
telijk werk en de schilderijen komen dichter bij elkaar en
hebben zichtbaar met elkaar te maken.
De titel van de expositie [Attack of the sorority maggot
bingo in the slimeball bowl—a—rama studios – SB] heb ik ge-
haald van een website met B—movie titels, ik wou met deze
titel meer een absurde sfeer creëren, dan een echte bete-
kenis geven. De titel bestaat uit meerdere filmtitels door
elkaar gehusseld, een beetje zoals ik de schilderijen op-
bouw, zoals de projectie een compilatie wordt van oude vi-
deo’s met beelden die over elkaar vallen en de vitrine een
stapeling is van geluiden die elkaar verdringen.
Misschien gaat mijn werk over een eindeloze informatie—
stroom van beelden in het dagelijks leven, die ik op mijn
eigen manier probeer te filteren en te gebruiken of te be-
grijpen of juist niet.”
Please visit the website of the artist for more information.
Share
Boekhorststraat 125
2512 CN The Hague
The Netherlands
Find more information about how to reach us on our contact-page.
Opening times during exhibitions:
Thursday: 13:00 – 20:00
Friday: 13:00 – 18:00
Saturday: 13:00 – 18:00
Sunday: 13:00 – 18:00
Check our Program.
Social media:
Facebook
Instagram
Soundcloud
Sign up for our newsletter to get updates about upcoming projects.
Legal
Privacy Policy
Algemene Voorwaarden
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website